برتری برنج فجر نسبت به شیرودی

در این مقاله با جزییات کامل به مقایسه و برتری برنج فجر نسبت به برنج شیرودی می پردازیم. مزیت های برنج فجر نسبت به برنج شیرودی در چه مواردی است؟

برتری برنج فجر نسبت به شیرودی

معرفی برنج های پرمحصول مازندران

برنج ندا، شیرودی و فجر از معروفترین و اصیل ترین برنج های پرمحصول مازندران هستند. برنج های خزر، تیسا، طارم روشن و… از دیگر برنج های پرمحصول در مازندران هستند.

اصولا برنج های پرمحصول عطر کمی دارند. در میان اصیل ترین برنج های پرمحصول ایرانی در مازندران برنج فجر از لحاظ کیفیت در رتبه اول قرار می گیرد. چرا؟

برنج فجر نسبت به دیگر برنج های پرمحصول عطر بیشتری دارد. البته عطر برنج فجر نسبت به برنج های کیفی به مانند برنج طارم کمتر است.

معرفی برنج های پرمحصول مازندران

از طرف دیگر پخت برنج فجر در مراحل پخت و بعد از پخت بسیار عالی است. در هنگام پخت بخوبی جوش خورده و قد می شکد. بعد از پخت تا حداقل یک روز ماندگاری دارد.

از جمله مصارف عمده برنج فجر در رستوران ها برای پخت غذا می باشد. اغلب رستوران ها از برنج فجر بخاطر کیفیت و قیمت مناسب آن بصورت عمده خرید می کنند.

مقایسه چند بُعدی برنج فجر و شیرودی

معمولا در میان برنج های پرمحصول ایرانی برنج های شیرودی و فجر به عنوان دو نوع از بهترین برنج های پرمحصول با یکدیگر قیاس می شوند. حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا برنج فجر بهتر است یا شیرودی؟

برنج فجر و شیرودی را می توان از ابعاد مختلف با یکدیگر مقایسه نمود؛ ظاهر، عطر، پخت، ماندگاری بعد از پخت، طعم و قیمت.

ظاهر: برنج فجر از لحاظ ظاهری با برنج شیرودی کاملا متفاوت است. برنج فجر لاغر و نوک سوزنی و به رنگ کریستال است ولی برنج شیرودی کشیده و دانه بلند به رنگ نباتی می باشد.

عطر: عطر برنج فجر نسبتا از برنج شیرودی بیشتر است.

پخت: برنج فجر و شیرودی هر دو به هنگام پخت به خوبی جوش می خورند اما برنج فجر قدرت پخت بالاتری نسبت به شیرودی دارد.

مقایسه چند بُعدی برنج فجر و شیرودی

ماندگاری بعد از پخت: برنج فجر بعد از پخت تا حداقل یک روز نرم و خوش طعم می باشد ولی برنج شیرودی ساعاتی بعد از پخت خشک و بی مزه خواهد شد.

طعم: برخی از برنج های ایراتی ذاتا خوش طعم و خوشمزه هستند بطوری که در حین خوشمزگی به راحتی هضم می شوند. برنج فجر نسبت به برنج شیرودی بسیار طعم بهتری دارد.

قیمت: با توضیحات فوق در مورد ویژگی های برنج فجر و شیرودی مسلما قیمت برنج فجر از برنج شیرودی بالاتر است.

ویژگی های فوق نشان از برتری برنج فجر نسبت به برنج شیرودی است. زیرا برنج فجر از تمامی ابعاد (به جز شکل ظاهری که کریستالی و شبیه به برنج های خارجی است) بهتر از برنج شیرودی است. پس به جواب این سوال که آیا برنج شیرودی بهتره یا فجر دست یافتیم.

بهترین نوع برنج فجر در ایران در استان گلستان و شهر گرگان کشت می شود. برنج فجر گرگان شهره عام و خاص می باشد.

اغلب تاجران، خریداران و فروشندگان برنج ایرانی، رستوران ها، هتل ها، آشپزخانه های مرکزی و فروشگا ه ها طالب برنج فجر سوزنی گرگان هستند.

شباهت برنج فجر به برنج خارجی

با واردات برنج های خارجی از تایلند، هند، پاکستان و… به ایران زمینه برای کلاهبرداری و سودجویی در حوزه برنج های ایرانی افزایش یافت. شباهت برخی از برنج های خارجی به برنج های ایرانی منجر به ظهور برنج های ناخالص در بازار شده است.

اغلب خریداران برنج های ایرانی شناخت کاملی نسبت به انواع برنج های ایرانی و خارجی ندارند. در نتیجه توانایی تفکیک و تشخیص درست برنج خالص ایرانی در آنها وجود ندارد. حتی برخی از تاجران باسابقه و حرفه ای در شمال هم توانایی تشخیص برنج خالص ایرانی را ندارند.

شباهت بسیار نزدیک برنج فجر به برنج های خارجی باعث شده تا اکثر برنج های فجر موجود در بازار بصورت قاطی و ناخالص به مشتری عرضه گردند. پس در خرید برنج فجر باید بسیار دقیق و حساس شد.

شباهت برنج فجر به برنج خارجی

شاید بهترین راهکار این باشد که برنج فجر یا هر نوع دیگر از برنج های ایرانی را از منابع و مراکز مطمئن در شمال خریداری نمایید. حتی قیمت روز برنج فجر و شیرودی و… را می توانید از این مراکز فروش برنج شمالی دریافت نمایید.

دقت شود که برنج فجر شمالی نسبت به برنج خارجی در نوک دانه ها حالت سوزن کج وجود دارد. همچنین برنج فجر شمالی کمی لاغرتر و کوچکتر از برنج های خارجی می باشد. پس حتما قبل از خرید عمده یا خرده برنج فجر اطلاعات خود را در زمینه برنج های شمالی افزایش دهید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

واتساپ