فرایند تهیه برنج نیم دانه سورتینگ شده

مشکل عمده استفاده از برنج نیم دانه پاک کردن آن است که بسیار دشوار می باشد. در دستگاه های قدیمی بوجاری که برای جداسازی برنج نیم دانه از برنج سالم به طور معمول از الک استفاده می شد، امکان تمیز کردن همزمان برنج وجود نداشت چرا که برنج نیم دانه همراه با سنگ ریزه ها و سایر ضایعات از الک عبور می کردند. امروزه دستگاه های سورت دیجیتال و هوشمند تهیه برنج نیم دانه سورتینگ شده را بر عهده دارند.

فرایند تهیه برنج نیم دانه سورتینگ شده

واژه انگلیسی Sort سورت به معنی مرتب سازی می باشد. سورتینگ برنج فرایندی است که در آن برنج های با رنگ متفاوت و غیر عادی، هرگونه ضایعات، حشره و غیره از طریق سنسور های سورت از برنج جا می شود. منظور از این نوع برنج همان برنج تمیز شده و پاک شده می باشد. این کار در گذشته به صورت دستی صورت می گرفت ولی امروزه با دقت و سرعت بالا توسط دستگاه های هوشمند و اتوماتیک سورت انجام می شود.

فرایند تهیه برنج نیم دانه سورتینگ شده

فرایندی که بر روی برنج نیم دانه سورتینگ شده صورت می گیرد به این شکل است که است که ابتدا برنج های نیم دانه وارد مخزن دستگاه شده و سپس به سمت شیار های بسیار نازک هدایت می شوند. با گذر از درون این قسمت توسط سنسور ها و دوربین های دستگاه برنج از نظر رنگ بررسی شده و ناخالصی های آن جدا می شود. دانه های سالم بعد از گذشتن از این مسیر و رد کردن مرحله خاک گیری به قسمت بسته بندی هدایت می شوند. در این پروسه هرگونه ناخالصی مثل دانه های رنگ دار، سنگ ریزه، پوسته و غیره از برنج نیم دانه سورتینگ شده جدا می شود.

فرایند تهیه برنج نیم دانه سورتینگ شده

برنج های شکسته که حدود یک سوم برنج سالم هستند را برنج نیم دانه می نامند. شکسته بودن آنها دلایل زیادی دارد از جمله می توان به نارس بودن شالی، آفت زدن ساقه ها در هنگام رشد برنج، نادرست خشک کردن برنج در شالیکوبی ها، بارانهای نابهنگام در زمان رشد ساقه، حمل و نقل ناصحیح  اشاره کرد. این محصول قیمت پایین تری نسبت به سایر برنج های موجود در بازار دارد. از این نوع برنج برای مخلوط کردن با برنج سالم، تهیه بعضی غذا ها و دسر ها مثل شله زرد و شیر برنج و غیره استفاده می شود.

در کارخانه های شالیکوبی کاردک موجود در دستگاه باعث شکسته شدن و خرد شدن دانه هایی که از مقاومت کمتری برخوردار هستند، می شود. برنج های شکسته شده و ریز از برنج های سالم جدا شده و برنج نیم دانه را شکل می دهند.

دسته بندی انواع برنج ایرانی

دسته بندی این نوع برنج بر اساس سایز صورت می گیرد و بر این اساس به سه دسته تقسیم می شوند. نوع اول درشت یا لاشه می باشد که به برنج هایی که دو نیم یا سه قسمت شده اند گفته می شود. این برنج ها تقریبا مشابه برنج های سالم دیگر هستند ولی مناسب مجالس و مهمانی ها نیستند و بیشتر به صورت کته طبخ می شوند.

دسته بندی انواع برنج ایرانی

نوع دوم آن اندازه متوسط دارند و اصطلاحا چهارپاره می باشند. از نوع قبلی ریز تر هستند و برای مصارفی همچون پخت شله زرد، آش و غذای کودک و غیره به کار برده می شوند. نوع سوم از دانه های بسیار ریز برنج تشکیل می شود و در آن دانه برنج حدودا به چهار یا پنج قسمت تقسیم شده است. این نوع برنج نیم دانه سورتینگ شده بیشتر برای تهیه غذای پرندگان، تهیه آرد برنج و غذای کودک استفاده می شود.

به کارگیری دستگاه سورتینگ کارایی ظاهری برنج را افزایش می دهد. همچنین نتایج عالی سورتینگ برنج نیم دانه عبارت است از بالا بردن کیفیت محصول و بهبود بخشیدن ایمنی مواد غذایی با حذف کردن ناخالصی ها و مواد خارجی برنج نیم دانه مثل سنگ، شیشه، پلاستیک و غیره.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

واتساپ